תזונה בבית אבות

בית אבות ירדן מונחה על פי ההבנה שהתזונה בתקופת חיים זו יכולה להיות דומה לתזונתו של אדם צעיר, בתנאי שתהיה התייחסות לצרכיו הגופניים והנפשיים של האדם. נכון שאדם מעל גיל 70 פיתח לעצמו הרגלי אכילה משלו וקשה להתרגל לשינויים, גם אם הם כרוכים בשיפור איכות החיים. עם זאת כדאי לנסות וודאי יהיו כאלה המוכנים לשנות הרגלים ישנים. יש לעודד את הקשישים לאכול את המזונות המומלצים, להקפיד על אכילת מזונות החיוניים לבריאותם, ולהפחית את המזונות שאינם חיוניים. להשתדל ליצור תפריט מגוון ולא משעמם.

עוגיות שקדים ופיסטוקים | בית אבות בצפון מומלץ לבני הגיל השלישי להקפיד על תזונה המותאמת לצרכיהם ועד כמה שניתן לטעמם האישי, תזונה שתגרום להם הנאה ותעורר את תאבונם, תמנע מהם קשיי עיכול ומצבים של חסר תזונתי.

אין מייחדים בקצובה לבני הגיל השלישי, המלצות תזונה ייחודיות כיוון ש: אין עדיין מידע מקיף דיו לגבי תהליכי ההזדקנות, שיהווה בסיס להמלצות ייחודיות, וכיוון שקצובה מומלצת מיועדת לאוכלוסיה בריאה בלבד ואילו רוב בני ה +70 סובלים ממגבלות גופניות שונות.

חשוב להקפיד על הגבלת שומנים, עקב הקשר ביניהם למחלות כמו יתר לחץ דם, סוכרת, מחלות לב ועוד. חשוב להקפיד על מזון עתיר סיבים, המומלץ בגיל השלישי למרות קשיי הלעיסה, הבליעה והעיכול, בשל חשיבותם במניעת עצירות והפרעות נוספות במערכת העיכול.

רמת המינרלים סידן, אבץ, כרום וסלניום בגוף, יורדת עם השנים וחשוב לשים לב אל תפקודיהם החשובים בגיל השלישי: הסידן חשוב למבנה העצם, הכרום למטבוליזם הגלוקוז, והסלניום כאנטיאוקסידנט. מאחר שבפועל אי אפשר לצרוך כמות כה גדולה של סידן באמצעות המזון, מומלץ לתגברו בצורת תוסף. בנוגע לויטמין D, שספיגתו במעי יורדת בגיל השלישי, די יהיה לחשוף לשמש הקיצית את הידיים, הזרועות והפנים למשך כ 15 דק' 2-3 פעמים בשבוע כדי לייצר את כמותו הנדרשת לגופו של האדם המבוגר. גם רמת ויטמיני B בגוף יורדת עקב ירידה כללית בצריכת המזון ובכושר הספיגה וגם בגלל צורך מוגבר של הגוף. הם חשובים מאוד למערכת העצבים וחוסר בהם או בחלקם, עלול לגרום לליקויים גופניים, שכליים ונפשיים שונים.

מאכלים מתוקים | בית אבות ירדןיש להקדיש תשומת לב לאופן שתיית המים, הן כדי למנוע אצירת נוזלים (אופיינית בגיל זה) והן כדי למנוע התייבשות (תחושת הצמא של הקשיש לקויה בד"כ ושימוש בתרופות משתנות הינו רווח בגיל זה).

מקורות במזון לסידן: חלב ומוצריו, סרדינים, ירקות עליים, ברוקולי, כרובית, כרוב, שומשום, טחינה, שקדים, אגוזים, במיה, עדשים, שעועית.

מקורות לויטמיני בי: דגנים מלאים (אורז, קמח, שיבולת שועל), קטניות (עדשים, שעועית), ירקות עליים, תפ"א. פחות מומלצים, הבשרים.

מקורות לכרום: אגוזים, אספרגוס, פטריות, שמרים.

מקורות לסלניום: בצל יבש, שום, עגבניות, ברוקולי, דגי ים, גריסים, קוואקר, אורז מלא.

מקורות לאבץ: שומשום, אגוזי מלך, קמח מלא, ביצים, קטניות, שיפון, קוואקר, עוף, כוסמת, פטרוזיליה, תפ"א, שום, עדשים

לפרטים נוספים חייגו: 04-9922966

דילוג לתוכן